Skip to main content

СТРАХ ГУЧНИХ ЗВУКІВ. ЯК ПІДТРИМАТИ ДИТИНУ?

У будь-який час дня або ночі можуть залунати повітряна тривога, робота ППО чи звуки вибухів. Існує хибна думка, що дітям не потрібно пояснювати, що відбувається, а достатньо просто їх відволікти та сказати «не бійся».

Насправді дітям важливі і пояснення, і підтримка дорослих.

Аби підтримати дитину та допомогти їй впоратися зі страхом вибухів, дитяча психологиня Світлана Ройз радить діяти за певним алгоритмом.

Про це у сьогоднішньому пості. 

                                                                                                                              У партнерстві з UNICEF Ukraine

 

Щоб підтримати дитину під час обстрілів і допомогти їй впоратися зі страхом спробуйте наступний алгоритм:

1. Підтримка близькості

2. Підтримка почуттів

3. Підтримка в діях

4. Безпека

 

  1. Підтримка близькості

Скажіть дитині: «Я з тобою», «Ми точно впораємося», «Ми з тобою зараз в укритті, ми разом».

 

  1. Підтримка почуттів

Поясніть дитині, що означає звук повітряної тривоги:

«Цей звук справді лякає, Його спеціально зробили таким, аби всі звертали на нього увагу. Він означає, що наші військові помітили загрозу і зараз знешкоджують її. Військові захищають нас».

Поясніть звуки вибухів:

«Це працює наша ППО — наші захисники дбають про нашу безпеку, збивають ворожі ракети».

«Ти злякався/лася? Це дійсно страшно і неприємно. Але ти такий/ка молодець!

Ти так тримаєшся! Я з тобою».

 

  1. Підтримка в діях

Якщо дитина відчуває принаймні мінімальний контроль над ситуацією, це допомагає їй впоратися з тривогою.

Корисні дії допоможуть відволіктися від тривожного стану. Запропонуйте дитині будь-які прості дії такі як  –  принести комусь води, подбати про свою іграшку чи домашню тваринку.  

Дихальні вправи допоможуть заспокоїтися: вдихайте носом, видихайте ротом та супроводжуйте видих звуками, які розважать дитину; пускайте мильні бульбашки, щоб стимулювати більш повільний видих.

Відволікальні вправи знімуть напругу: дайте дитині послухати аудіоказки;

дайте посмоктати льодяник, пожувати сухофрукт;

на кожен гучний звук промовляйте дотепну дражнилку.

Відволікайте дитину ігровими практиками:

пограйте в «Слоника», який обмахується вухами — відкривайте та закривайте вуха долонями;

пограйте в «Комах» — уявіть, що в укритті багато комарів, ловіть їх, плескаючи у долоні.

 

  1. Безпека

Проговоріть, що загроза минула та зауважте сміливість і витримку дитини.

«Все минулося. Ми в безпеці. Ти так тримався/лася (перерахуйте все те, що робила дитина, — піклувалася про тих, хто був поруч, допомагала, дихала).

Ми були разом і впоралися. Ми молодці!»

Перейти до вмісту