Skip to main content

Психомоторний розвиток дитини на першому році життя

Психомоторний розвиток — вдосконалення, якісна зміна інтелектуальних та рухових умінь дитини.

Кожна дитина індивідуальна та має особисті темпи розвитку, але існують показники, які допомагають батькам спостерігати за дитиною, розуміти її, допомагати їй розвиватися та освоювати навички. Це дозволяє батькам вчасно реагувати на виникнення порушень у стані здоров’я дитини.

Оцінка психомоторного розвитку дитини на першому році життя

Для більшості малюків на першому році життя характерні такі уміння – показники розвитку:

Вік

міс.

МОТОРИКА СТАТИКА СЕНСОРНІ РЕАКЦІЇ МОВА ЕМОЦІЇ ТА СОЦІАЛЬНА ПОВЕДІНКА
1 Фізіологічний гіпертонус м’язів зменшується.

Виражені безумовні рефлекси: хоботковий, смоктальний, хватальний,Моро, Бабкіна,повзання.

Починає тримати голову по декілька хвилин у горизонтальному положенні, лежить на животі наприкінці місяця. 3′ являться короткотривале розглядання pовнішнього середовища та слухове зосередження. Поява гуління поодинокими звуками наприкінці місяця, вимовляє голосні звуки між «а» і «є». Реагує незадоволенням та сильні звукові та світлові подразники. Побачивши обличчя на мить зупиняється на ньому.
2 Повертає головою в різні боки. Починає тримати голову декілька хвилин і у вертикальному положенні. Tpивалa здорова peaкція зa предметом,  який рухається.

Зосередження на звук.

Часте коротке гуління Реагує усмішкою на розмову. Фіксує погляд на обличчі, який рухається.
3 Починають зникати більшість безумовних рефлексів (пошуковий, хоботковий, хватальний). Тягнеться за іграшкою. Нормалізується м’язовий тонус. Добре тримає голову. У відповідь на звукові подразники та яскраві предмети зʼявляється зосередження, активна реакція. Часте, тривале гуління, перші складові ланцюжки «ррр». Відповідає комплексом пожвавлення у відповідь на емоційне спілкування. Соціальна посмішка.
4 3ʼявляються cnpямовані pyxи pyк: yce кpaщe бере іграшку. Повертається із спини на бік. Зникає більшість безумовних рефлексів (хватальний, повзання, Моро). У вертикальному положенні зʼявляються перші ознаки опори ногами. У положенні на животі – впевнена опора на передпліччя. Окрім чіткої уваги на звук, предмети, характерним є комплекс пожвавлення при зустрічі з рідними людьми. Уперше починає пізнавати маму. Розглядає іграшку в своїй руці. Часте, тривале співуче гуління різними звуками. З’являються змичногубні приголосні «м», «б», викрики радості Голосно сміється у відповідь на емоційне словесне звернення
5 Починає повертатися із спини на живіт.Тягнеться рукою до іграшки і торкається до неї. Стоїть при підтримці за підпашки, спирається на кінчики пальців. Окрім більш чіткої реакції на звуки, xapактерним є оральна увага на яскравий предмет.

Перші прояви розпізнавання своїх та чужих людей, радість при появі іншої дитини.

Ритмічні складові ланцюжки. Радіє дитині, бере у неї з рук іграшку, реагує на  на строгі та ласкаві інтонації. Голосно  сміється коли до неї звертаються.
6 Активно повертається зі спини на живіт, починає повертатися із живота на спину. Хапає цілеспрямовано запропоновану іграшку  перекладає з однієї руки в іншу. У положенні на животі спирається на витягнуті руки або повністю відкриті долоні. Починає сидіти через поворот на бік ‚спираючись на руку. Усе більш адекватна реакція при появі матері, батька та чужої людини. Слідкує за іграшкою, яка впала донизу. Балакання: послідовне приєднання різноманітних виразних складів із зміною сили звуку та висоти тону. Емоції деференційовані, тягне руки щоб взяли на руки. По-різному поводить себе із знайомими та не знайомими.
7 Лежачи на спині, грається ногами (координація «рука-нога»). Перекладає іграшки з одного місця на інше, з руки в руку. Сидить з прямою спиною. При підтримці на тулуб, на твердій основі пружинить (танцює). Намагається дістати предмет, якщо це можливо зробити, змінивши положення тіла. Продовжує балакання. Включається в гру, повторюючи дорослих. Втомившись, починає вимагати уваги найближчої людини (найчастіше матері)
8 Хапає кожною рукою по кубику і довільно тримає їх нетривалий час. Повзає на животі( по- пластунськи, як тюлень), переставляючи вперед руки.

Самостійно лягає, сідає, піднімається.

При відповідному вихованні показує ручками «до побачення», «тосі-тосі», «ладушки».

Киванням голови показує згоду «так», заперечення «ні».

Добре лепече, ясно вимовляє звуки «ба», «ма», «да». Адекватні емоційні реакції у відповідь на спілкування. Спостерігає за діями інших дітей, сміється, лепече.
9 З різними іграшками може самостійно гратися. Навмисне скидає предмет. Розгойдується на руках і колінах. Сидить вільно. При підтримці на руки – стоїть. Адекватно відповідає діями на прості запитання та npoxaння «дай мені ляльку», «посидь тут».Знає своє імʼя. Реагує на музикальні звуки танцювальними рухами. Чітке подвоєння складів. Легко вступає в контакт на емоційному, ігровому, словесному рівнях. Повторює дії інших дітей.
10 Кількість цілеспрямованих рухів збільшується: складає пірамідку, кладе іграшки на місце, закриває ящики та ін. Бере маленький предмет витягнутим указівним і великим пальцями. Можна вести, підтримуючи за одну руку.

Повзає на поверхнях різної висоти, багато дітей самостійно стоять, підтримуючись забудь-який предмет.

Усе більше вираженні та збагачені вказані прояви. Повторює рухи дорослих, «розмовляє по телефону», «помішує кашу». Спеціально кидає іграшку. З являються перші слова, які дитина розуміє, в словниковому запасі декілька слів. Вступає в діалог, правильно в звуковому плані повторення відомих складів.

Емоційний стан чітко проявляється різноманітними мімічними рухами, голосовими реакціями. Реагує на все нове, дивується. Грається з дітьми однією іграшкою.

11 «Щипцевий» захват: захватує маленький предмет подушечками зігнутого вказівного і великого пальців. Повзає на руках і колінах з перехресною координацією. Стоїть без опори. Робить кроки вперед, при підтримці за обидві руки. Виконує прості вимоги та прохання. Орієнтується в поняттях «можна», «не можна», розуміє заборони: «сиди тихо», «не бери». У дитини з являються перші друзі, з якими вона грається. Кількість односкладових слів витісняється двоскладовими. Вживає слова спрощеного варіанту «ляля», «нозя», «цяця». Махає рукою на прощання. Радіє приходу дітей. Вибіркове ставлення до дітей.
12 Може гратися іграшками годину і більше. Ходить уздовж меблів, при підтримці за одну руку, або самостійно. Виконує все більш складні вимоги та прохання, розуміючи їх. Мовний запас 8 – 12 слів. Протягує іншій дитині іграшку, супроводжуючи це сміхом та лепетом. Шукає іграшки, які сховані. За проханням обнімає батьків, прагне схвалення, підтвердження свого успіху близькою людиною.

Заняття по догляду з метою розвитку дитини до 1 року

Функції Дії матері
Дитина віком до 6 місяців Дитина віком від 6 місяців до 1 року
Крупна моторика Розвивати загальну рухову активність дитини, стимулювати виконання наступних дій: підтримувати спроби дитини змінити положення тіла, викладати дитину на живіт, перевертати із спини на живіт. Розвивати загальну рухову активність дитини. Підтримувати дитину, коли вона намагається сидіти, вставати на ніжки, ходити.
Дрібна моторика Проводити масаж пальців рук. Розвивати наступні навички у дитини: пропонувати дитині іграшку, щоб вона старалася тягнутися до неї та утримувати її, вчити перекладати предмети із однієї руки в другу. Запропонувати дитині деревʼяні ложки і показати, як можна ними стукати. Пропонувати дитині іграшки, маленькі предмети для розвитку тонкої моторики. Наприклад, навчати дитину знімати із стержня пірамідки декілька кілець і нанизувати кільця на стержень пірамідки, опускати дрібні предмети у вузький отвір. Стискати пальчики в кулачок і розтискати їх, грати «дай-дай», «сорока – ворона кашку варила», показувати «до побачення».
Здорове сприйняття Для стимуляції зорового сприйняття дитині необхідно пропонувати яскраві предмети, контрастні прості фігури, щоб вона могла тягнутися за ними і розглядати їх. Необхідно дивитися дитині в очі, намагатися зловити погляд дитини, усміхатися і розмовляти з нею. Пропонувати знайти заховану в присутності дитини іграшку, запитувати де мама, показувати дитині іграшки та фотографії з чіткими контурами, дрібні предмети, словесно називати їх («му-му», «гав-гав», тощо).
Слухове сприйняття Для стимуляції слухового сприйняття необхідно, якомога більше розмовляти з дитиною, використовуючи різні інтонації, кликати по імені, спонукаючи до відповідної голосової реакції, пропонувати слухати різні звукові іграшки (колотунчики, дзвіночки тощо). Дитині подобається подавати різні звуки, сміятися, дитина імітує звуки, які чує, тому важливо «воркувати» з нею і копіювати її звуки. Виконуючи звичні дії з дитиною, обовʼязково називати їх, наприклад:«будемо їсти», «дай ручку», артикуляція повинна бути виразною. Необхідно розмовляти з дитиною, стимулювати малюка повторювати інтонацію мови дорослого, відтворювати нові почуті звуки, робити танцювальні рухи під веселу ритмічну музику.
Імпресивна та експресивна мова Для стимулювання цієї навички необхідно називати дитину по імені, називати предмети, до яких вона проявляє цікавість, імена людей. Мати повинна реагувати на спроби дитини говорити, виконуючи дії в побуті, коментувати їх словами. Стимулювати здібності дитини : за проханням показувати частини обличчя ляльки чи дорослого, впізнавати предмети експресивна мова на картинках. Вчити дитину повторювати нові склади, повторюючи дорослого, називати людей та предмети складами.
Інтелектуальний розвиток Для розвитку інтелекту важливо сприяти формуванню цілеспрямованих дій. Годувати, купати, гуляти з дитиною в певні години, продумати ритуал підготовки до сну для того, щоб виробити у дитини здатність встановлювати прості причинно-наслідкові звʼязки. Дитина починає встановлювати найпростіший звʼязок між своїми діями і їх результатом (наприклад, якщо плакати, то візьмуть на руки). Стимулювати пізнавальну активність, розвивати навички: шукати іграшку, сховану у присутності дитини (дорослий накриває іграшку рушником або коробочкою, і просить дитину її знайти). Пізнавати значення коротких фраз: «Де мʼячик?», «Покажи носик» тощо. Навчати виконувати наступні дії: «Помахай ручкою», «Дай ручку» тощо.
Гра Необхідно гратися з дитиною. Можна пропонувати в якості іграшок чисті та безпечні предмети домашнього вжитку, щоб дитина могла тримати їх в руці, гриміти ними, кидати їх. Підвішувати іграшки, картинки із зображенням квадратів, кілець на віддалі 45-50 см від очей дитини. Знімати із стержня пірамідки декілька кілець, нанизувати кільця на стержень пірамідки, ставити кубик на кубик.
Само-обслуговування Формувати навички їсти густу їжу з ложки
Емоції, соціальна поведінка Для встановлення емоційного, тактильного контакту з дитиною, необхідно якомога частіше брати її на руки, погладжувати та лагідно розмовляти з нею. Стимулювати розвиток у дитини наступних навичок: махати рукою на прощання, за проханням обнімати батьків. В тому випадку, коли спостереження за дитиною дозволяють думати про затримку розвитку в емоційно – комунікативній сфері, можливе проведення холдинг – терапії: мати бере свою дитину на руки, тісно притискає до себе, при цьому мати повинна мати можливість дивитись дитині прямо в очі. Не послаблюючи обіймів, мати говорить про свої почуття та свою любов. Необхідно спонукати дитину до наслідування дій дорослого.
Методичні посібники для проведення догляду з метою розвитку: картонні книжки, люлька, пірамідка з великими та дрібними кільцями, фігурки тварин, мʼякі іграшки, машинка середніх розмірів з шнурочком, іграшковий металофон, іграшковий телефон, коробочки різних розмірів, кольорів та форм з покришками, дрібні предмети, відерце, набір пластмасового посуду.