ЧИМ МОЗОК ДИТИНИ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД ДОРОСЛОГО?

Мозок дитини функціонує інакше, ніж мозок дорослої людини: діти інакше мислять, інакше поводяться, інакше навчаються.
Ці вікові особливості формування та функціонування мозку вивчає нейропсихологія.
Десятиліття досліджень розвитку дитячого мозку показали, що саме ранні дитячі роки (а саме від 1 року до 4) є найважливішими для подальшої емоційної, соціальної, пізнавальної сфер життя людини.
ПСИХОМОТОРНИЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ НА ПЕРШОМУ РОЦІ ЖИТТЯ
КОРОТКО ПРО МОЗОК
Головний мозок складається з величезної кількості нейронів, пов’язаних між собою за допомогою синапсів. Нейрони формують різні великі структури: кору півкуль, стовбур мозку, мозочок, таламус, базальні ганглії – все, що дуже часто називається «сірою речовиною». А ось за з’єднання цих структур відповідають нервові волокна – «біла речовина». Білого кольору нервовим волокнам надає мієлін, електроізолююча речовина, яка покриває ці волокна.
НЕЙРОНИ є будівельним матеріалом для мозку. З них формуються різні ділянки мозку. Вони обмінюються інформацією всередині мозку.
СИНАПСИ забезпечують зв’язок між кожною парою нейронів. Кожен нейрон оточений тисячами синапсів. Завдяки синапсам зв’язуються ділянки з тисяч нейронів.
МІЄЛІН необхідний для ефективного передавання електричних імпульсів, покриває волокна дорослих нейронів, підвищує ефективність зв’язків між нейронами.
У ДОРОСЛИХ І ДІТЕЙ АКТИВНІСТЬ МОЗКУ РІЗНА.
У дітей насамперед активним є мозковий стовбур і середній мозок.
Мозковий стовбур контролює серцебиття, артеріальний тиск і температуру тіла. Середній мозок відповідає за пробудження, відчуття апетиту/насичення, а також за сон.
У дорослих основними зонами, що працюють, виявляється лімбічна система і кора головного мозку. Лімбічна система контролює сексуальну поведінку, емоційні реакції та рухову активність. Кора головного мозку відповідальна за конкретне мислення, осмислену поведінку та емоційно насичену поведінку.
РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗКІВ У ГОЛОВНОМУ МОЗКУ
Структура головного мозку вибудовується безперервно з моменту появи людини на світ. Перші роки життя дитини безпосередньо впливають на структуру зв’язків між нейронами, формуючи або міцну, або крихку основу для подальшого навчання, психічного здоров’я та поведінки.
Першими розвиваються сенсорні зони, необхідні, наприклад, для зору або слуху; потім вступають зони мовних навичок і когнітивних (пізнавальних) функцій.
Після першого періоду бурхливого зростання кількість зв’язків, що формуються, знижується за рахунок процесу визрівання – видалення невикористовуваних зв’язків між синапсами, щоб шляхи сигналів від нейрона до нейрона стали ефективнішими.
РОЗВИТОК СИНАПТИЧНИХ ЗВ’ЯЗКІВ У ГОЛОВНОМУ МОЗКУ
НОВОНАРОДЖЕНІ:
– розвиваються автоматичні функції, формується 5 почуттів, моторні функції;
– обсяг мозку становить 25% від свого майбутнього дорослого обсягу;
– несвідома пам’ять дає змогу впізнавати матір і членів сім’ї.
ВІД 1 РОКУ ДО 3 РОКІВ:
В цей час у мозку формується до 2 000 000 синапсів щосекунди.
3 РОКИ:
– обсяг мозку становить уже майже 90% від майбутнього дорослого обсягу;
– розвивається свідома пам’ять;
– до цього часу вже закладені здібності до навчання, соціальної взаємодії та емоційного реагування.
ВІД 4 ДО 10 РОКІВ:
Мозок дитини в цьому віці більш ніж удвічі активніший за мозок дорослої людини: на функціонування мозку дорослої людини йде близько 20% споживаного кисню;
на функціонування мозку дитини в цьому віці – до 50%.
8 РОКІВ:
Починають формуватися логічні здібності.
ВІД 11 РОКІВ І ДАЛІ:
У цьому віці починається процес визрівання нервових зв’язків: зв’язки, які мало використовуються, перестають бути активними, щоб залишилися тільки найефективніші шляхи для проходження нервового імпульсу.
Лобова частка починає більш повно і швидко взаємодіяти з іншими областями мозку.
14 РОКІВ:
У лобовій частці починається процес утворення мієлінового шару, який відкриває нові шляхи для навчання, оскільки мієлінізованими волокнами імпульс проводиться в 5-10 разів швидше, ніж немієлінізованими.
Чому лобова частка? Тому що ця ділянка мозку відповідає за планування, розв’язання завдань та іншу вищу розумову діяльність. Оцінка ризиків, розстановка пріоритетів, самооцінка та інші завдання в цей період починають вирішуватися набагато швидше, ніж раніше.
23 РОКИ:
Завершується процес визрівання: до цього часу з головного мозку видалена вже майже половина дитячих синапсів.
Інші зміни, що відбуваються в мозку після 20 років, поки мало вивчені.
Джерело інформації: psyhub.kiev.ua
за матеріалами ECED